Sunday, June 5, 2016

7 دروس تدريبية من TEDx

في أقل من 18 دقيقة..عليك أن توصل فكرة يمكن أن تغير العالم..فكرة تستحق الإنتشار...فكرة مبتكرة وجديدة لتلهم وتحفز وتعلم ! هذه هي مهمتك عندما تتم دعوتك للتحدث في مؤتمر تيد باختصار ! إذا كنت مثلي من عشاق مشاهدة فيديوهات TED and TEDx..فلا شك انك تملك كما غزيرا من المعلومات والأفكار الجديدة لمختلف الموضوعات والقضايا حول العالم. وبحس المدرب ، أراقب أساليب الإلقاء خاصة من كبار المتحدثين العالميين لأتعلم واستفيد.. خرجت من ادماني لـ TED بهذه الدروس التدريبية التي يمكنك فورا تطبيقها في أي عرض تقديمي أو دورة تدريبية :

1- اجعل عروضك بصرية : استخدم الصور بكثافة شديدة..لا اكاد اشاهد أي عرض في تيد إلا ويستخدم المتحدثون ما لا يقل عن في المتوسط عن 25 شريحة عبارة عن صورة كبيرة وأحيانا يضيف كلمات قليلة لتوصيل النقطة. يؤسفني سوء استخدام الـ Powerpoint وتطبيق قاعدة 6*6 أي كحد اقصى للشريحة..استخدم ست سطور بحيث يحتوى كل سطر على ست كلمات !!! انا أرفض هذه القاعدة جملة وتفصيلا...يستحيل للمتدرب ان يقرأ وأن يتابع كل هذا الحشو !! الحد الأقصى هو فكرة واحدة مبسطة لكل شريحة مع صورة حقيقية واضحة توصل الفكرة. شاهد سيث جودين أعظم خبير تسويق في العالم في عرضه في تيد..فقط صور : http://bit.ly/1mrz3lC


2- أجعل عرضك شخصيا : أي استخدم قصصا من حياتك الخاصة..صورا من البومك لتوصل افكار تعليمية مؤثرة...تحدث عن نفسك في سياق البرنامج او العرض. سيتأثر المتدربون أضعافا عندما يشعرون بأن محدثهم انسان وليس مجرد مؤدي. ولكي تقيس مدى شخصنة محتواك..اسأل نفسك : هل يمكن لشخص اخر ان يقدم نفس العرض كلمة بكلمة ولا يشعر الحاضرون بأي فرق ؟ اذا كانت الإجابة نعم..فأنت تحتاج لمراجعة جادة. شاهد بيل جيتس وميليندا في حوارهما في تيد وكيف استخدما قصتهما وصورهما الشخصية في تنزانيا لتوصيل رسالتهما : http://bit.ly/1oCLYmM

3- فاجأ جمهورك بشيء غير متوقع : يعرف بيل جيتس برسمية وعلمية عروضه التقديمية..فدائما تكون محشوة بالإحصائيات والتفاصيل التقنية الدقيقة. ولكنه طور من نفسه مؤخرا واستخدم تقنية مفاجأة الجمهور بشكل بارع في خطبته الشهيرة في تيد Mosquitos, Malaria, and Education في الدقيقة الرابعة. يمكنك انت كذلك ان تحضر مفاجآت من هذا النوع لتوصيل فكرتك بشكل ممتع. هذا ما يسميه خبراء العقل ECM : Emotionally Charged Moment

4- تحدث ودرب دائما فيما تعشق وتؤمن : شغفك بما تطرح ينعكس جليا على لغة جسدك ونبرة صوتك ورغبتك في تحفيز الجمهور للايمان بما تقول. يظهر ذلك واضحا على معظم متحدثي تيد المحترفين حيث انهم يمتلكون افكارهم..لذا فهم أشد من يؤمن بها.

5- احكي العديد من القصص : دراسات على موجات الدماغ تؤكد ان القصة تجذب كامل انتباه الدماغ دونا عن أي طريقة أخرى لتوصيل الأفكار. شاهد كيف استخدم الدكتور عمرو الفص قصة حياته المهنية ليلهم الجمهور ثم استخدم قصة أخرى في الختام : http://bit.ly/1oIton7

6- الممارسة إلى حد الملل : باحثة العقل الدكتور Jill Polte صاحبة خطبة تيد المعروفة بـ Stroke Of Insight تقول أنها مارست هذه الخطبة أكثر من 200 مرة قبل إلقائها في تيد. ويبدو ان نتيجة الممارسة جنث الثمار حيث شوهد هذا الفيديو ما يقرب من 3 مليون مشاهدة !! مارس الى أن تجعل المحتوى كأنه محادثة عادية مع صديق وستجني الثمار دائما.

7- تعلم كيف توصل أفكارك في اقل الوقت : إذا اردت ان تختبر مدى وضوح وسرعة وصول فكرتك..طبق عليها اختبار Index Card Test..فهل يمكن ان تكتب فكرتك في بطاقة صغيرة بحيث لا تزيد عن عشر كلمات ؟؟ نميل بطبعنا الى التحدث كثيرا والتفصيل بلا داعي..تظل قاعدة الـ 18 دقيقة في تيد ثقيلة على البعض كما حدث مع انتوني روبنز الذي اجتاز الوقت في عرضه http://bit.ly/1eKbjS7 ولكن كما يقول دافنشي "Simplicity is the ultimate sophistication". إذا أردت ان تبدو عميقا معقد المحتوى..كن بسيطا 

كتبه : د.أحمد مجدي
خبير الكوتشنج وتطوير الأداء
مؤلف كتاب ثاني أكسيد النجاح

Monday, May 16, 2016

Senior Training Specialist job

Dakahlia Group is seeking to Hire Senior Training Specialist to join its team 
Qualification : 3 to 5 year experience in training , HR diploma from respectful institute are a must
Location : Nasr City
interested candidates should send their updated resume mentioning "training" at subject line to 
i.abonar@dakahlia.com

active learning التعلم النشط

فلنتعرف اولا الي تاريخ التعلم النشط و متي بدأ قبل ان نتعمق في فهم هذا المصطلح سواء في هذا المقال أو المقالات القادمة ان شاء الله.
فالتعلم النشط قد بدأ ثمانينات القرن الماضي و لكنه انتشر و أصبح شائعا في التسعينات من قبل (ASHE) و هي الجمعية الامريكية للتعليم العالي.

و يركز التعلم النشط علي أن يقوم المتعلم بالقيام بالأشياء بدلا من الاستماع و بالتالي فهو عليه أن ( يقرأ و يكتب و يناقش و يكون متداخل في عملية التفكير في مسألة معينة أو حل المشكلات).لذا فعملية التعلم يجب أن تكون مرتكزة حول المتعلم (Learner Centric) و يكون المنهج موضوعا بحيث يصل في النهاية الي الأهداف الموضوعه سابقا لعملية التعلم.
بالنسبة للأهداف من عملية التعلم قد تتعلق بــ (المعرفه- اتقان مهارة - السلوك) و هناك نموذج مشهور هو KSA أي (knowledge-skill-attitude).و من المهم جدا تحديد ما اذا كنت ستركز علي أي جزء من نموذج KSA حتي تستطيع قياس ذلك و بالتالي معرفة اذا كان المتعلم وصل للأهداف المرجوة أم لا.

و هنا سوف نتعرض لبعض مبادئ التعلم النشط، فالتعلم النشط يجب أن:

·        يراعي في الأنشطة ان تكون مناسبة للفئة المستهدفة و اهتمامات المتعلم.
·        يركز علي ما سيعكسه ما تم تعلمه علي المتعلم.
·        يتيح مساحة للتفاوض في الأهداف و في الوسائل بين المعلم و المتعلم.
·        يكون هناك تنوع في أساليب و طرق توصيل المحتوي.
·        يبني علي موقف حتي نستطيع وضع مهام للمتعلم اثناء عملية التعلم.
·        يحتوي علي مواقف من الحياة كجزء من عملية التعلم حتي نعكس ما نتعلمه علي مواقف حقيقية.

و لنتعرض معا للاستراتيجيات الشائعة في التعلم النشط مرتبة من الأسهل الي الأكثر تعقيدا و شرح لبعضها أيضا:


Clarification Pauses: هو أسلوب بسيط يهدف إلى تعزيز "الاستماع الفعال"في المحاضرة، لا سيما بعد ذكر نقطة مهمة أو تحديد المفهوم الرئيسي،فيتم التوقف والسماح للمتعلم بالسؤالعما اذا كان يحتاج أي توضيح. أو يتم  الطلب من الطلاب مراجعة ملاحظاتهم وطرح الأسئلة على ما تمت كتابته حتى الآن.

Minute Paper: و هي من الأنشطة التي تعتمد علي الكتابة.و تقوم بها عن طريق ان تطلب من المتعلم أن يخرج ورقة فارغة. ثم اذا كنت تشرح مثلا استراتيجيات التعلم النشط فيكون السؤال اكتب قائمة عن فوائد استخدام استراتيجيات التعلم النشط و لديك دقيقتين لكتابة الاجابة.

Self-Assessment: التقييم الذاتي و هو يتضمن قائمة  بمجموعه من الأفكار التي يتناولها المنهج الذي سيتم تعلمه و هي عادة لا تحتوي علي درجات و لكن الهدف منها عندما تسلم للمتعلم في بداية التدريب هي وقوفه علي مستواه و تحديد الأجزاء التي لا يجيدها.

Large Group Discussion: يقوم المتعلمونبمناقشة جماعية حولموضوع مبني على قراءة أومشاهدة الفيديوأو مشكلة. و يقومالمعلمبإعداد قائمة من الأسئلة لتسهيل المناقشة.

Think-Pair-Share: يتم اعطاء المتعلم مشكلة ليقوم بحلها بمفرده ثم يقوم بمناقشتها مع شريك للوصول الي حل مشترك و بعد ذلك مشاركة الحل مع باقي المجموعه.

Cooperative Groups: قم بتوزيع سؤال علي كل مجموعه و بعد ذلك قم بالتحرك بين المجموعات للاجابة عن اي استفسارات و لسؤالهم مزيد من الأسئلة و أيضا لتحافظ كل مجموعة علي تركيزها و هكذا دواليك.و بعد مرور الوقت الكافي للمناقشات الجماعيه اطلب من كل مجموعه أن تشارك النقاط التي وصلوا لها مع باقي المجموعات.

Peer Review: يتم سؤال المتعلم لاكمال مهام منزلية ثم يأتي في اليوم التالي ليعطي نسخة من الحل للمعلم و نسخه لشريكه،و يكون الهدف من ذلك تقييم الحل بالدرجات و الحصول علي الرأي أو تصحيح الأخطاء و حل المشكلات.

Group Evaluations: هي نفس الطريقة في النقطة السابقة و لكن تقوم بها مجموعات لتقييم العروض التقديمية و الهدف هو تحديد جودة المحتوي المقدم و طريقة توصيل المعلومة.

Brainstorming: تقديم موضوع أو مشكلة للمتعلم و منحهدقيقة لكتابة أفكاره، ومن ثم تسجيلها على السبورة.

Case Studies: دراسة الحالات باستخدام القصص الواقعية التي تصف ما حدث للمجتمع والأسرة، والمدرسة، والصناعة أو فرد ومطالبة الطلاب بدمج المعرفة التي حصلوا عليها في صفوفهم مع معرفتهم بالحالات في العالم الحقيقي، وبالإجراءات، وما يترتب عليها.

Hands-on Technology: و هو استخدام التكنولوجيا عن طريق أنظمة المحاكاة.

Role Playing: تمثيل الأدوار و هو بالطلب من المتعلم تمثيل جزء مما تم تعلمه للوصول لفهم أفضل للمفاهيم و النظريات التي تم تناولها.

Jigsaw Discussion: يتم تقسيم المحتوي الي اجزاء و لكنها مترابطة و يتم اعطاء كل جزء لمتعلم ليقوم بدراسته حتي يصبح خبيرا فيه ثم يقوم بشرحه لبقي المجموعه و هكذا حتي يتم تغطية كل الأجزاء.

Forum Theater: تطلب من المتعلم الوصول لحل لمواقف معينة ثم عرض هذا الحل عن طريق التمثيل.

كتب هذا المقال المدرب / محمد يسري

Saturday, May 14, 2016

يعني ايه Gamification ؟

Gamification

مصطلح جديد يبدو غير مألوف وفعلا يعني ايه Gamification ؟!

علشان نتكلم في الموضوع باستفاضة محتاجين مقالات علي الاقل لمدة 10 ايام كل مقالة دسمة علشان نقدر نغطي اجزاء كبيرة منه ودا اللي هنعمله بداية من النهاردة ولمدة 10 ايام قادمة ان شاء الله علشان نشرح بتفصيل يعني ايه Gamification

في البداية خلونا نفرق مابين شوية مصطلحات علشان نفهم مصطلح الـ Gamification يعني ايه ؟!

اولا : يعني ايه Game :-
الـ Game هي لعبة هدفها ممكن يكون بلا معني ممكن يكون بس لمجرد المرح والفرح زي العاب الـ Video game كان في العاب كتير بنلعبها تفضل تقاتل لحد ما تقابل الوحش في النهاية وتغلبه وخلاص كدا هييييه :D ... في مكسب وخسارة بس مفيش هدف تعليمي واضح زي ما قلنا

ثانيا : يعني ايه Game-based learning :-
ودا النوع اللي بيعتمد علي هدف تعليمي اثناء اللعب زي مثلا بنك الحظ اكتر واحد هيبقي معاه الفلوس لكن في كمان objectives تانية وهي ان كل واحد من الناس بيبدأ يلعب علشان يبقي معاه فلوس كتير وبالتالي بتتعلم مهارات التفاوض واوقات مهارات الاقناع اثناء المزادات وهكذا ومع تطوير اللعبة دي في شاب مصري عمل لعبة اسمها Business county اللعبة دي بتعلمك بشكل صريح مهارات التفاوض والاقناع وريادة الاعمال وكل ما تحتويه من مهارات فعلا لعبة ممتازة مبنية علي اهداف تعليمية واضحة.

ثالثا : يعني ايه Gamification بقي ؟!
الـ Gamification هو انك تـ create حاجة زي لعبة باهداف تعليمية وفي جو تدريبي واوقات كتير بتخلق اجواء اتصال بين المنافسين وبعضهم سهلة وتقدر تعملها كمقدم العملية التعليمية لاي موضوع تعليمي هيناسبة الاسلوب دا من التدريب انت بتطبق كل اساليب اللعبة في حاجات هي اصلا مش لعبة لكنها بيتم تطبيقها في نطاقات اخرى زي التسويق مثلا ككورس او مجالات الادارة او الـ soft skills ليست كلعبة لكن بعناصر اللعبة.

تقدر تقول دا التطور الطبيعي للـ Game يوصل لمرحلة الـ Gamification بشكل مختلف والسؤال المهم اللي اكيد بيدور في اذهانكم طب هما ليه عاوزين يحولوا التدريب الي شكل وطابع الـ Game بس داخل اطار تعليمي والاسباب الاساسية ان في عملية التعليم بنشوف العامل النفسي للمتدريب والحقيقة ان الارتباط الواضح بين البشر كلهم اثناء الالعاب انهم بيتحفزوا ليها ومن هنا جت نظرية مهمة جدا في الـ Gamification وهي الـ self-determination theory (SDT) يعني ايه الدافع اللي بيخلي الناس تحس بالاستقلالية وتحديد المصير الخاص بيهم وبالتالي يخليهم عاوزين دائما الجديد فيتعلموا اكتر ولقوا 3 حاجات اساسية لو اتحققت الناس دي هتتعلم بسهولة 

1- الناس بتتحفز لما بتاخد قرارات خاصة بيها مستقلة ودا بيحصل في اي لعبة انت بتاخد مصير دورك في اللعبة واللي انت بتمثله.

2- الناس بتتحفز لما بتحس بالتنافسية لازم اكسب واكون نقاط كتير علشان مخسرش.

3- رغبة الناس في تكوين ارتباطات وانهم يكونوا من جزء من عملية منظمة ليها هدف دا بيسعدهم وبيكون جواهم رغبة بالاستمرار وحافز مستمر.

التلت حاجات دول هما المحركات الاساسية في الـ games وهما المحركات الاساسية في الـ gamification.

دلوقتي في حاجة مهمة هي ايه عناصر الـ gamification ؟!

عناصر الـ Gamification كتيرة ومختلفة ومتنوعة وبتختلف من Game لـ Game

1- الاهداف والقواعد الارشادية rules and objectives
اول واهم عنصر من عناصر الـ gamification وفيه بيتم شرح التعليمات والتوجيهات اللي هيستخدمها المتنافسين والفرق اثناء اللعب ودور كل واحد ايه في اللعبة وبيتم شرح باقي العناصر من خلالها ولازم تكون 
* مصممة بتعليمات وتوجيهات واضحة للمتدربين.
* مرتبة بحيث ان تبدأ التعليمات والاهداف من هدف صغير يتحقق في كل خطوة لحد ما يتحدد هدف كبير وهكذا تقسم الاهداف الكبيرة لاهداف صغيرة وخطوات.
* لازم تكون تحفيزية علشان تتنفذ بعد كل خطوة او مجموعة خطوات في الحافز اللي يحرك للي بعدها وهكذا.
فيها مين هيكسب ومين هيخسر .. الحركات اللي هتتم اثناء اللعب .. الاستراتيجية ومستوى المجهود المختلف في كل مستوى.

في حاجة اسمها الـ Learning objective ودي بقي بشكل عام الهدف من اللعبة ايه وعاوزين نوصل لايه.

2- المنافسة والخلاف والتعاون
الخلاف بينشأ علشان هدف معين بين المتنافسين وغالبا بيكون بين الفرق وبعضها اما التعاون فا المقصود بيه التعاون بين التيم الواحد وبعضه ممكن تعمل لعبة المنافسين فيها فرق دول بتعمل بينهم منافسة واختلافات وخلافات طبعا حسب القواعد الارشادية علشان تضفي جو المنافسة اما التعاون فبيبقي بين الفريق وبعضه علشان التماسك ودا مش شرط اساسي لكن دا شكل من اشكاله.

3- التغذية العكسية Feedback 
في انواع كتير من الفيد باك منها 
* التغذية العكسية التأكيدية Confirmational feedback
ودا بيشير الي ان الفعل او النشاط اللي تم دا صحيح ام خطأ من غير ما يصححه.
* التغذية العكسية التصحيحية Corrective feedback
وهنا بيقول ان الفعل اللي تم خطأ مع تصحيحه
* التغذية الرجعية التفسيرية Explanation feedback
بيدعم التغذية العكسية التصحيحية لماذا كان الفعل خطأ بتفسيرات .
* التغذية العكسية التشخيصية Diagnostic feedback
بيفسر ليه الاختيار الخاطئ للفعل تم اختياره ودا ممكن يكون بتوجيه معين مثلا لسلوك المنافسين وبعد الوقوع في الخطأ يتم التعديل.
* التغذية العكسية الطبيعية Natural feedback
وهنا بيتم التأكيد علي ان الفعل دا هو الفعل الطبيعي اللي بيتم في الواقع
* التغذية العكسية المصطنعة او الزائفة Artificial feedback
ودي بتقول ان الفعل دا مش هيحصل في الواقع.

4- الجوائز والانجازات rewards & achievements
بيتم اعطاء المتدربين جوائز في حال انجاز مهمة معينة او خطوة معينة من خطوات الهدف. الاكثار من الجوائز يفقد اللعبة قيمتها وربما يفقد المتدربين نفسهم الحافز لتخطي الخطوات والوصول للمستوى التالي او اخذ المخاطرة حتى ان وجد لذا لا تكثر من استخدام الجوائز.

5- النقاط والشارات والمتصدرون points, badges & Leaderboard
النقاط هي تساعد اللاعبين انهم يتقدموا في الخطوات المرسومة من خلال التعليمات اثناء اللعبة
اما الشارات فهي عبارة عن جائزة لانجاز مهمة غير محسوبة للجوائز وتشكل علامة مميزة
المتصدرون هم من يحصلون علي اعلي مجموع score ونقاط 

6- المستويات Levels
علشان تضيف لمسة المنافسة والحيوية علي الـ gamefication وعلشان تشارك الخبرات الكتير المختلفة شكل اكثر من مستوى كلما اجتازوا مستوى بدأوا في الاخر.
احيانا يلجأ المدربين المصممين للـ gamification انهم يصنعوا 3 مستويات مبتدئ ومتوسط ومتقدم وكل متدرب بيشارك حسب المستوى اللي فيه خبرته طبعا حسب تصميمك انت للعبة .

7- القصصية Storytelling
وهي ربط التعليمات وعناصر الـ game في اسلوب قصصي ليزيد الاندماج وبيكون في عناصرها الشخصيات وفكرة الالغاز والشد والجذب والحلول والقرارات.

8- الفشل واعادة المحاولة Failure & replay
اتاحة الفرصة للمتدربين لان يفشلوا تساعد علي تحسين السلوك في المرات المتتالية لكن ربما يؤدي الى ملل والدخول في دوامة ان اللعبة غير قابلة للانتهاء وحتى ان حددت انتهاءها بشروط ربما تفقد حافزية الاستمرار حسب شروط اللعبة يمكنك استخدام هذا العنصر.

9- المجموع score
لازم يكون واضح جدا لكل متدرب المجموع ودائما يستخدم المجموع لقيادة اللاعبين لسلوك معين وتوجيههم من تعليمات لتعليمات اخرى بحسب مجموعهم.

دا بشكل عام ايه هي الـGamification وايه هي عناصره في المقالات الجاية ان شاء الله هنتكلم عن تصميم الـ gamification وهنجيب امثلة للـ gamification في اشكال مختلفة من تطبيقاتها علي تدريب قطاع البيزنس والـ soft skills

Tuesday, May 10, 2016

Instructional Designer Job

Employer  Nahdet Misr Publishing House
Job Title  Instructional Designer
 
Vacancy Deadline(mm/dd/yy) 6/6/2016
 Languages  English, Very Good
Country  Egypt
City  Giza
Job Category Publishing / Publication, Teaching, Education
Job Type Full Time
Job Level  Junior
 - Apply instructional design theories and practice - Develop innovative ideas for e-Learning resources - Work effectively with colleagues to create compelling and engaging deliverables - Create supporting material/media (audio, video, simulations, role plays, games etc)
Qualifications - Bachelor degree in any discipline (educational technology or similar, highly preferred) - E-Learning Diploma from accredited center, highly preferred - Excellent knowledge of learning theories and instructional design models - (1-4) years of working experience in instructional design - Very good eye for detail - Organised with a "can do" attitude
Gender Any
Car owner  no
Experience 1 - 2 Years.
Salary (L.E.) Negotiable
Job Contact Email ☛ Please send your updated resume to: recruitment@nahdetmisr.com ☛ Please mention the (ID/AMCHAM) in the email Subject

Sunday, May 1, 2016

ازاي تخلي المتدرب يوصل لمرحلة التعلم الذاتي Self-Learned ؟

كتير من المدربين مبيبقوش فاهمين هو ليه الناس مخرجوش مستوعبين كل اللي اتقال ؟!
او يسأل نفسه بعد الكورس هو ليه الناس مستفادتش علي الرغم من المعلومات الجديدة ؟!

جانب من دا كنا اتكلمنا فيه قبل كدا في مقالة " ازاي تسرع عملية التدريب " لكن اللي هنتكلم فيه دلوقتى هو مراحل التعلم اللي بيوصلها المتدرب بناء على الانشطة وشكل التدريب اللي بقوم بيه 

الشكل اللي قدامنا دا بيوضح المراحل المختلفة اللي بيوصل لها المتدربين اثناء تحكمهم في عملية التعليم يعني النقطة (a) المدرب هو اللي متحكم تماما في كل عملية التعلم وفي النقطة (i) المتدرب هو اللي متحكم تماما في عملية التعلم 

السؤال المهم بقى " هو ايه اللي بيحصل علشان يوصل المتعلم للتحكم الكامل في عملية التعلم ويوصل لمرحلة Self-learned ؟! "

في النقطة (a) التركيز بيكون علي الالقاء وهنا بيبقي عرض تقديمي Presentation المحاضر بيلقي معلومات والناس بتستمع ولو في تفاعل هيبقي سؤال تفاعلي ليس اكثر ودا اكتر حاجة بتخلي المتدرب عمره ما يوصل للتعلم الذاتي واحيانا بيفقد كل المعلومات اللي بتتقال لانه مشاركش في اي شئ فيها.

في النقطة (b) استخدام structured activities وهنا المدرب بيكون كون مجموعة من التمارين وجمعها في نطاق موضوع معين ونفذها بالتفاعل مع المتدربين الى حد ما دا افضل من النوع اللي قبله لانه بيبقي فيه تفاعل وبيدي جزء للمتدربين يتحكموا في عملية تعلمهم.

من c ل d مناقشة المجموعات Group discussion وهنا اغلب التدريب بيكون عن طريق ان المتدربين بيتقسموا مجموعات وبيتطلب منهم عصف ذهني او مناقشة شئ او مجموعة من التعليمات لتمرين بيتبعوها دي افضل كتير من النقاط اللي قبلها وبتخرج من المتدربين خبرات اكتر وبتخلي في تفاعل اكبر.

من e لـ f دراسة الحالة case study المدرب بيجهز معلومات حول حالة معينة ويضع تعليمات الدراسة والبنود المفروض تناولها اثناء الدراسة ويترك المتدربين في عالم التطبيق اللي هو صنعه ودا بيكون افضل كتير من سابقه.

النقطة (g) المحاكاة simulation بيتم ترتيب المكان او مجموعة اماكن بتعاليم كأنها فعلا البيئة اللي مطلوب التدريب عليها سواء شركة او مصنع او مكتب او اي شئ علشان يستفيد استفادة قصوى بان الشخص هيتدرب علي الحاجة اللي فعلا بيواجهها.

النقطة (h) جولة تعليمية study tour دا شكل افضل للتعلم من سابقه لانه بنزلك المكان نفسه اللي فيه هتشوف كل حاجة في الواقع دا اوقع كتير في عالم التدريب ودا اكتر بيتطبق في التدريبات الفنية لكن يمكن تطبيقه علي المهارات الذاتية والادارية.

النقطة (i) افضل شكل للتعلم هو التجربة والخطأ trial & error انك تخلي المتدرب بنفسه يغلط وبعدين تصلحله الخطأ دا وقتها هيتعلم الحاجة بشكل قوى وهيبقي في مرحلة الـ self-learned في المرحلة دي هو هيبقي قادر علي التعلم بنفسه

في حاجة مهمة جدا جدا ان المرحلة الاخيرة اللي هي التجربة والخطأ بتدي تحكم كامل للمتدرب في عملية التعلم والمرحلة الاولى بتدي تحكم كامل للمدرب ... والسؤال " ازاي اعمل مزيج مابين كل دا بحيث ينجح التدريب بتاعي ؟" دا السؤال اللي هنجاوب عليه في المقالة الجاية ان شاء الله :)